انقلاب فرهنگی

برخی مطالب پراکنده از یحیی عبدالهی

انقلاب فرهنگی

برخی مطالب پراکنده از یحیی عبدالهی

به کانال بپیوندید:

حنان https://eitaa.com/yahyayahya
درایت
https://eitaa.com/deraiat
فلسفه تابع وحی (فتوح)
https://eitaa.com/fotoooh

اساتید راهنما:

🔷آیت الله سید مهدی میرباقری

🔷حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار

 

استاد مشاور:

🔶دکتر امداد توران

 

اساتید داور:

◽️حجت الاسلام دکتر محمد تقی سبحانی

◽️حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شریعتمداری

◽️حجت الاسلام دکتر محمد حسن نادم

چکیده رساله

این تحقیق در حیطه پژوهش‌های دین شناسی، از منظر احادیث اهل‌بیت ع به تبیین جایگاه «ولایت امام» در «دین» پرداخته است و با استناد به مجموعه روایات و با محوریت کتاب کافی،  محوریت «ولایت امام» در دین را اثبات کرده است.

تبیین جایگاه محوری ولایت امام در دین در یک سیر فرایندی، در سه مرحله انجام گرفته است؛ در مرحله نخست، از نظام معارف امام شناسی بر پایه مجموعه روایات کتاب کافی، جایگاه اصلی ولایت امام در دین به اثبات رسیده است. در این مرحله نشان داده‌ایم که ملاحظه نظام‌مند معارف امام شناسی، بر جایگاه محوری ولایت امام در دین دلالت دارد. در مرحله دوم، به بررسی ادله‌ای مستقیماً بر فرضیه تحقیق دلالت دارند پرداخته‌ایم؛ در این مرحله اولاً منابع را از کتاب کافی، به «جوامع روایی متقدم» توسعه دادیم، ثانیاً «ارزیابی‌های سندی و رجالی» را قرین بررسی‌های دلالی کردیم و ثالثاً نشان دادیم که مجموع این ادله، از طریق «تواتر معنوی» به اثبات فرضیه تحقیق می‌پردازد. در مرحله سوم، این مبنای دین شناختی در سه ساحت «اخلاق، اعتقادات، احکام» که رتبه شریعت دین را تشکیل می‌دهد، تطبیق داده شده و با تبیین «نظام اخلاق»، «نظام معرفت» و «نظام احکام»، بر محور «ولایت امام»، سطح دیگری از صحت مبنا را نشان داده‌ایم. در حوزه اخلاق، ضمن تفکیک عرصه‌های وجود شناختی و معرفت‌شناختی، هم بازگشت حسن و قبح به ولایت امام و ولایت طاغوت بازمی گردد و هم فهم از حسن و قبح در پرتو ولایت پدید می‌آید. عوامل و مؤلفه‌های اثرگذار بر اخلاق ذیل دو ولایت حق و باطل به دو اخلاق حمیده و اخلاق رذیله منتهی می‌گردد. در فصل بعد، با توسعه موضوع بحث از اعتقادات به مطلق معرفت، ثابت شده است که علم و معرفت حق بر محور ولایت امام پدید می‌آید. در فصل آخر نیز روایات ما گویای این حقیقت است که ولایت امام، باطن و روح همه عبادات و اعمال صالح و حسنه است و احکام شرعی مبتنی بر آن تشریع شده است.  در این تحقیق، دستیابی به فهم کامل‌تری از «دین» مبتنی بر روایات معصومین ع امکان فهم نظام‌مند دین را در ساحت‌های مختلف فراهم کرده به‌گونه‌ای که می‌تواند مبنای نوینی را در فلسفه اخلاق، فلسفه معرفت (معرفت‌شناسی) و فلسفه فقه ارائه دهد.

کلیدواژه: دین، ولایت، شریعت، اخلاق، عقاید، احکام، روایات 


عنوان: تعریف دین برمحور ولایت


برای اطلاعات بیشتر، رجوع کنید:
https://eitaa.com/yahyayahya

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">